Erdoğan, Birleşmiş Milletler 80. Genel Kurulu'na katılmak için gittiği ABD'nin New York kentinde, 22 Eylül'de Türkiye-ABD İş Konseyi tarafından düzenlenen Sektörel Yuvarlak Masa Formatında Türk Yatırım Konferansı'na katıldı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, konferansta, Amerika ile enerji ve savunma sanayi işbirliğini öncelikli alanlar olarak gördüklerini belirterek, "Değerli dostum Başkan Trump ile 2019 yılında belirlediğimiz 100 milyar dolarlık ticaret hacmi müşterek hedefimiz olmayı sürdürüyor." dedi.
Erdoğan, BM'de düzenlenen Filistin Konulu Yüksek Düzeyli Uluslararası Konferansa da katıldı.
Fransa ve Suudi Arabistan'ın eş başkanlıklarını üstlendiği konferansta konuşan Erdoğan, "Filistin Devleti'ni tanıma kararı alan ülkeleri tebrik ediyorum. Bu adımın ve izleyen girişimlerin iki devletli çözümün hayata geçirilmesini, hızlandırmasını diliyorum. Biz Türkiye olarak 1967 sınırları temelinde, başkenti Doğu Kudüs olan, coğrafi bütünlüğü haiz Filistin Devleti vücut bulana kadar mücadeleye azimle devam edeceğiz." ifadelerine yer verdi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, ikili temasları kapsamında ilk olarak Avrupa Birliği (AB) Konseyi Başkanı Antonio Costa ile bir araya geldi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, daha sonra Kanada Başbakanı Mark Carney ile görüştü. İkili ilişkiler ile bölgesel ve küresel konuların ele alındığı görüşmede Erdoğan, Türkiye ve Kanada'nın önemli birer NATO müttefiki olarak Avrupa-Atlantik bölgesinin güvenliğinde önemli role sahip olduğunu söyledi.
Bilhassa enerji ve savunma sanayisi alanlarında işbirliği potansiyelinin büyük olduğunu, bu fırsatları değerlendirmek ve ilişkileri derinleştirmek için gayret gösterdiklerini belirten Erdoğan, gelecek dönemde işbirliğini kuvvetlendirmek için iki ülke arasındaki temasları artırmanın fayda sağlayacağını vurguladı.
Görüşmede, Kanada'nın Filistin'i devlet olarak tanıma kararından duyduğu memnuniyeti de dile getiren Erdoğan, Kanada Başbakanı Carney'i tebrik etti.
Türk-Amerikan Ulusal Yönlendirme Komitesi tarafından verilen akşam yemeğine katılan Erdoğan, burada ABD'de yaşayan Türk vatandaşlarıyla bir araya geldi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, burada yaptığı konuşmada, "Türk-Amerikan ilişkilerinin müttefiklik ve stratejik ortaklık temelinde ilerletilmesi için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Başkan Trump'ın ikinci döneminde yönetimin her kademesiyle temaslarımız yoğunlaşmaya, kurumlarımız arasındaki yapıcı diyalog hız kazanmaya başladı." dedi.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, BM kürsüsünden dünya liderlerine seslendi
Cumhurbaşkanı Erdoğan, New York'taki temaslarının ikinci gününde BM Genel Kurulu'na hitap etti.
Erdoğan, BM Genel Kurulu'ndaki konuşmasının büyük bölümünü Filistin'e, Gazze'de devam eden soykırıma ayırdı. Erdoğan'ın gündeminde, Suriye, Rusya-Ukrayna savaşı ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nin tanınması ile dünyanın muhtelif bölgelerindeki çözüm bekleyen sorunlar da vardı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, BM Genel Kurulu'ndaki konuşmasında, şunları söyledi:
"Gazze'de bir savaş yoktur. Gazze'de iki taraftan söz edilemez, Gazze'de bir yanda elinde en modern, en öldürücü silahlar olan düzenli ordu, diğer tarafta ise masum siviller, masum çocuklar vardır. İsrail, Gazze ve Batı Şeria ile sınırlı kalmıyor, Suriye'ye, İran'a, Yemen'e, Lübnan'a saldırılar düzenleyerek bölge barışını da tehdit ediyor."
Gazze'de yaşanan soykırımı bölgeden fotoğraflarla anlatan ve dünya liderlerine seslenen Erdoğan, "Gün bugündür. Gün, insanlık adına Filistinli mazlumların yanında dimdik durma günüdür. Halklarınız Gazze'deki barbarlığa tepki gösterirken, gelin sizler de adım adım cesaretinizi gösterin. Çocukların çocukları büyüttüğü Gazze'ye karşı insanlık görevinizi yerine getirin." dedi.
Erdoğan-Trump görüşmesi
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Beyaz Saray'da Trump ile görüştü. Erdoğan-Trump görüşmesi, 2 saat 20 dakika sürdü. Erdoğan, Beyaz Saray anı defterini de imzaladı.
Trump ile baş başa görüşme öncesi yaptığı açıklamada, birlikte çalışarak bölgedeki sıkıntıları aşacaklarının mesajını veren Cumhurbaşkanı Erdoğan, şunları söyledi:
"Gerek F-35 gerek F-16 konusu gerekse Halk Bankası ile ilgili aramızdaki ilişkiler konusunu etraflıca görüşme fırsatı bulacağımıza inanıyorum. Heybeliada Okulu ile ilgili üzerimize ne düşerse biz onu zaten yapmaya hazırız. Dönünce de Sayın Bartholomeos ile bu konuyu görüşme fırsatı bulacağım. Sayın Trump'ın gerek birinci döneminde gerekse ikinci döneminde Türkiye-ABD ilişkilerinde farklı bir süreci yaşıyoruz. Birlikte el ele bölgedeki sıkıntıları aşacağımıza da inanıyorum."
Görüşme kapsamında Cumhurbaşkanı Erdoğan ve ABD Başkanı Trump'ın huzurunda, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar ile ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Türkiye ile ABD arasında nükleer enerji alanındaki ortaklığı derinleştirecek Stratejik Sivil Nükleer İşbirliği Mutabakat Zaptı'nı imzaladı.