Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan "Fiyat Etiketi Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik", Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Buna göre, lokanta, kafe, restoran ve pastane ile benzeri yiyecek ve içecek hizmeti sunulan iş yerleri artık tüketicilerden servis, masa, kuver ücreti ve benzeri herhangi bir isim altında ilave ödeme talep edemeyecek.
Tüketiciler, sipariş verdikleri yiyecek ve içeceklerin bedeli dışında, yalnızca bahşiş gibi gönüllülük esasına dayalı olarak ve kendi istekleriyle ilave ödeme yapabilecek.
Tüketiciler tarafından talep edilmeksizin, sipariş öncesinde servis edilen ve aperatif yiyecek ve içecek olarak sunulan kuver ürünlerinin bedeli de tüketicilerden istenmeyecek. Bu düzenlemeyle işletmeler tarafından tüketicilere sunulan hizmetlerde daha rekabetçi bir ortam oluşturulması amaçlanıyor.
Restoran işletmecileri ve tüketici derneklerinin temsilcileri, söz konusu yönetmeliğe ilişkin AA muhabirine değerlendirmelerde bulundu.
"Tüketiciler daha hesaplı yemek yiyebilecek"
Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, artık tüketicilerin restoranlarda daha hesaplı yemek yiyebileceklerini belirterek, şu açıklamalarda bulundu:
"Kuver, yemek öncesi gelen ikramlar için alınıyordu. Bu rakam yemeğin yüzde 10'una kadar çıkabiliyordu. Servis ücreti de yemeğin yüzde 10'u ile yüzde 20'si arasında değişiyordu. Ancak özellikle servis ücretini niş ve lüks işletmelerin yüzde 50'si alıyordu. Bu durum müşterinin beklenmeyen bir fatura tutarı ile karşı karşıya kalmasına yol açabiliyordu. Şimdi bunlar kaldırıldı. Böylece tüketiciler daha hesaplı yemek yiyebileceği gibi işletmeler de daha eşit şartlarda hizmet verecek."
Bingöl, bu yasak sonrası bazı işletmelerin servis ücretini ürün fiyatına ekleyebileceğine dair yorumların hatırlatılması üzerine, "Zaten şu anda fiyatlardan dolayı gizli, adı konulmamış bir protesto var. Restoranlar ciddi iş düşüşü yaşıyor. İşletmelere, 'kuveri ve servis ücretini menülere eklemeyelim' çağrısında bulunuyorum." dedi.
"Düzenlemeyi olumlu buluyoruz"
Tüketiciler Derneği (TÜDER) Genel Başkanı Levent Küçük ise Ticaret Bakanlığının yaptığı düzenlemeyi tüketiciler açısından olumlu bulduklarını belirterek, uzun zamandır bu tür ücretlerin kaldırılacağına ilişkin söylentiler olduğunu ve bu durumun artık tüketiciler açısından netleştiğini söyledi.
Tüketicilerin bugünden itibaren gittikleri restoran, kafe, lokanta ve pastanelerde açılan adisyonları veya ödeme yaparken düzenlenen satış fişlerini mutlaka kontrol etmeleri gerektiğini belirterek, sözlerini şöyle tamamladı:
"Eğer kuver ücreti, masa ücreti, servis ücreti adisyona veya faturaya hala yansıtılıyorsa işletmede itiraz ederek bu tür ücretlerin alınmamasını talep etmeleri gerekiyor. Düzenlemeye rağmen bu tür ücretleri alan işletmeleri Ticaret Bakanlığına şikayet yoluyla başvurabilirler. Unutmayalım, bugünden itibaren restoran, kafe, pastane, lokanta gibi hizmet işletmelerine gidilir ise mutlaka adisyonlar ayrıntılı kontrol edilmeli."




















