EĞİTİM
Giriş Tarihi : 17-09-2025 12:56

CHP Genel Bşk. Yrd. Suat Özçağdaş'tan, Milli Eğitim Bakanı Tekin'e Eleştiri

CHP Genel Başkan Yardımcısı Suat Özçağdaş, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'e zorunlu eğitimin kaldırılması tartışmalarına ilişkin, "Öğrencilerimize temel yeterlilikleri bile kazandıramıyorken zorunlu eğitimin uzun olduğunu nasıl iddia ediyorsunuz? Yaygınlaştırmayı planladığınız meslek ortaokullarıyla çocuk işçiliğini meşrulaştırma ve karma eğitim ilkesine saldırma dışında ne hedefliyorsunuz" sorularını yöneltti.

CHP Genel Bşk. Yrd. Suat Özçağdaş'tan, Milli Eğitim Bakanı Tekin'e Eleştiri

CHP Genel Başkan Yardımcısı ve İstanbul Milletvekili Suat Özçağdaş, TBMM’de zorunlu eğitimin kaldırılması tartışmalarına ilişkin basın toplantısı düzenledi. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin ve eğitim derneklerini eleştiren Özçağdaş, çocukların okuldan koparılarak ucuz işgücü haline getirilmesine tepki gösterdi. Özçağdaş'ın yaptığı açıklamalar şöyle:

"Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, bir süredir kendisi ve kendisine yakın olan kişi ve kurumlar tarafından toplumda bir tartışma başlatma çabası içerisinde. ‘5 Eylül’de 12 yıllık zorunlu eğitimin tartışılmasını arzu etmiştik. Yıl içinde tartışmaları yapıldı, çok farklı kesimler tartıştı. Büyük oranda 12 yıllık zorunlu eğitimin süresinin azaltılmasının doğru olacağına yönelik bir kamuoyu oluştu’ demiş ve eklemiş, ‘Siyasi muhalifler, sanki onların fikrini almak zorundaymışım gibi davranıyor. Sizin fikrinizi almak zorunda değilim. Kendinizi bu kadar dominant, belirleyici pozisyonda hissetmenizi, otoriter bir tavır içerisinde olmanızı anlamıyorum’ demiş. Demokrasiden nasibini almayınca bu işler böyle olur. Aynı Yusuf Tekin, yine 13 Eylül’de, ‘Kesintisiz eğitim dayatması, 4+4+4 ile ortadan kalktı. Ortalama okullaşma seviyesi OECD ortalamasının üzerine çıktı. Kız çocuklarının eğitimi yüzde 98’e kadar çıktı’ gibi gerçeğe dayanmayan açıklamalar yapmış.

Türkiye’deki okullaşma oranları 2012 yılında yüzde 98,86’dan yüzde 95’e düştü ilkokullarda. Ortaokul düzeyinde bu oran yüzde 93’ten yüzde 91,45’e geriledi. Liselerde ise kendisinin Bakan olmasından önce yüzde 91,7’den yüzde 87,97’ye düştü. Bu hesapla yüzde 98’lik bir okullaşma oranı yok. 2024 yılında Türkiye’de yaklaşık 612 bin 161 çocuk zorunlu eğitim çağında olmasına rağmen okul dışında ve her 4 çocuktan 3’ü 14-17 yaş aralığında.

"Patronların ucuz işgücü istemesi dışında nasıl bir gerekçeniz var"

Zorunlu eğitimle ilgili konuşmalar yapanlar kimler? Enderun Özgün Eğitimciler Derneği demiş ki, ‘12 yıllık zorunlu eğitim dayatması, çocukların kabiliyeti, meslek edinmeleri ve yuva kurmaları önünde büyük engel.’ Memleket ekonomisini batırmışlar, evlenmek isteyenler evlenemiyor ama zorunlu eğitimmiş yuva kurmaları önündeki engel. 3 yıla düşürülmeliymiş, ülkemizde büyük çapta ara eleman eksiği varmış, bu açığın kapatılması için zorunlu eğitim azaltılmalı, MESEM’ler çoğaltılmalıymış. Tevhid-i Tedrisat Kanunu’ymuş bunların temelini oluşturan. Berat Albayrak’ın kurucusu olduğu NUN Eğitim Kültür Vakfı’nın yapılanması Enstitü Sosyal demiş ki, ‘Bu zorunlu eğitimin azalması lazım. Okuldan çıkmadan çocuk olgunlaşmaz. Uzun eğitim sürecinde bu mümkün olmuyor’ demişler. AKP’ye yakınlığıyla bilinen, MÜSİAD kurucularından olan İstanbul Ticaret Odası Başkanı Şekip Avdagiç demiş ki, ‘Mesleki Eğitim Merkezi’ne ağırlık verelim. İşbaşı eğitim programlarında ödenen cep harçlıklarını artıralım. Mesleklerin kendi içinde statü sıralaması olmaz, bakalım’ demiş. MÜSİAD Başkanı Burhan Özdemir, Yeni Şafak’ta demiş ki her çocuk aynı akademik başarıyı gösteremezmiş. Bir kere 12 yıllık kesintisiz eğitim sistemi çok yanlış bir uygulamaymış. ‘Gençlerimiz işgücüne daha erken katılmalı, eğitim zorunluğu esnetilmeli, öğrenciler pratik becerili piyasaya daha hızlı adapte olmalılar. Tornacı, teknisyen, kalifiye eleman bulunamıyor, ara eleman krizi var; bu da üretini doğrudan etkliyor’ demiş. Eğitim Bir-Sen, anketler yapmışlar, herkesler karşıymış buna. Genel Başkanları demiş ki, ‘Bazı Avrupa ülkelerinde bu sürenin 12-13 yıl olduğu görülüyor ama daha düşük olanlar da var. Türkiye’de bunu bir tartışmak lazım’ demiş.

AdminAdmin